Din Google Ads guide

Din Google Ads guide

Google Ads – tidligere kendt som Google Adwords.

Vi har skrevet et indlæg ud fra de spørgsmål, vi oftest oplever at få fra vores kunder. Flere og flere af vores kunder tilvælger Google Ads. Dette sker med god grund, fordi tjenesten er en god måde at skabe resultater, der kan måles på hele vejen.

Hvad er Google Ads?

Google Ads er Googles annonceplatform for virksomheder. Dette betyder, at hver gang du laver en Google-søgning, konkurrerer virksomheder om at komme op i søgeresultatet. Man kan enten vælge at komme op øverst, nederst eller i højre side på siden. 

Googles algoritme- og bud-system arbejder på at få de bedste online-annoncører op. Dette gøres bl.a. ved budgivning og en undersøgelse af kvalitetsresultatet. Dette vil vi forklare mere om længere nede i indlægget. 

Fordelene ved Google Ads

Du betaler kun, når nogen klikker – Der er eksponeringer, og så er der klik. I Google Ads betaler du ikke for de gange, dine reklamer bliver vist. Du betaler kun, når nogen rent faktisk klikker sig ind på annoncen.

Eksponer dit produkt til kunderne – Det er meget normalt, at folk skal se din annonce fem gange, før de laver en konvertering. Dette betyder også, at du kan øge din brand awareness. 

Et supplement til SEO – Der er kamp om de organisk høje placeringer på Google-søgninger. Det kan være en god idé at implementere både organisk SEO og betalt annoncering med Google Ads i sin strategi. På den måde kan du forbedre trafikken på din hjemmeside. Du kan også bruge de søgeord, som viser sig mest populære på din Ads-konto, til at implementere på din hjemmeside og dermed opnå bedre SEO-resultater. 

En højere CTR – Når folk aktivt har søgt efter et produkt eller en service med relevans for din virksomhed, opnås en højere klikrate på dine annoncer. Du er nemlig til stede der, hvor din kunde leder efter det, du kan tilbyde. 

Spor hele kunderejsen og konverteringer – Med Google Ads har du mulighed for at måle hele kunderejsen. Samtidig kan du nemt sammenligne dit spend med de køb/leads/konverteringer, du har fået ud af din annoncering. Giver det overskud, kan du med få klik skrue op for budgettet. 

Sådan fungerer Google Ads

Når du har forstået Google Ads funktion, kan du begynde at forstå, hvordan det fungerer. Hvad skal du være opmærksom på, og hvordan fungerer annoncering på Google. Du kan læse om bud-systemet, kampagnetyperne, og hvorvidt Google kan hjælpe din forretning.

Google auktionssystem – Hvordan bestemmes priserne?

Google lever af at give brugerne de svar, de søger. Det er derfor også vigtigt for dem, at de annoncer de viser, er annoncer, som brugerne kan bruge og klikke på. Dette er Googles måde at opretholde en god brugeroplevelse på deres site og give annoncørerne ‘value for money’, så de bliver ved med at annoncere på søgemaskinen.

Men hvordan sørger man så for at blive den annoncør, Google viser frem? Det vil du kunne læse mere om i dette afsnit. 

Budpris – Ved en normal auktion vinder det højeste bud, og man skal betale den pris, man har budt. Sådan fungerer det ikke, når der er budauktion hos Google Ads. Her giver man en pris, men betaler kun, hvad der er budt næsthøjest. 

Dog er auktionen ikke udelukkende baseret på bud, men også kvaliteten af din annonce og den landingsside, du sender brugerne ind på. Læs mere om dette nedenfor. 

Kvalitet af annonce og klikrate – Google går ind og vurderer din CTR (Click-through-rate). Altså hvor mange de forventer, der vil klikke på din annonce. Dette er nemlig et udtryk for, hvor god en annonce du har lavet. En god annonce er den, som brugerne klikker på. 

Hvordan laver man en god annonce: 

  • Relevans for den søgning, der er foretaget.

Din landingpage – Jo mere relevant for brugerne din landingpage er, jo højere en score får den hos Google. Søgemaskinens fornemmeste opgave er som tidligere nævnt at give brugerne det, de søger efter. En relevant landingpage skal bl.a. indeholde: 

  • Relevant og originalt indhold 
  • Nem og brugervenlig at navigere rundt i 
  • Transparent for brugerne (f.eks. Terms & Conditions m.m.)

Hvornår betaler man for sin annoncering? 

Ovenfor kunne du læse om, hvordan Google bestemmer, hvor meget du skal betale for din annonce. Nu skal vi læse om, hvornår man egentlig betaler for sin annonce på Google Ads. 

En af de store fordele ved Google Ads er, at det er PPC, hvilket betyder, at du kun betaler, når nogen viser interesse for din annonce. Det vil sige, at hvis du har 10 eksponeringer på dine annoncer, men kun én fra din målgruppe rent faktisk klikker ind, så betaler du kun for det ene klik. 

Dette betyder, at hvis du har optimeret din annonce korrekt, betaler du kun, når folk fra din målgruppe, som aktivt søger på dit produkt eller service, aktivt klikker på annoncen og besøger din hjemmeside.

Hvem kan bruge Google Ads?

I princippet kan de fleste virksomheder få gavn af at bruge Google Ads. Spørgsmålet er dog, hvilken type kampagne du som annoncør skal vælge. Hvis du er interesseret i et af Googles opsatte mål, vil Google Ads være en god mulighed for dig. 

  • Salg
  • Kundeemner
  • Websitetrafik
  • Produkt- og brandovervejelse
  • Brandbevidsthed og rækkevidde
  • Promovering af apps

Hvad skal jeg så gøre nu? 

Hvis du kan se en fordel i Google Ads, så tøv ikke. Vi sidder klar til at besvare spørgsmål angående annoncering på Google. Vi kan tage en snak om, hvilke muligheder der er for dig og din virksomhed. 

Du kan også vælge at udfylde vores projektoversigt, hvorefter du vil blive kontaktet til en ganske uforpligtende snak. 

Kampagnetyper 

Kampagne på Søgenetværket – De annoncer, der bl.a. dukker op i toppen eller bunden af din Google-søgning. De er altid markeret med et lille ‘annonce’ ud for. Man kan også vælge, at annoncerne kører hos Googles søgepartnere, som er en masse sider, der samarbejder med Google, f.eks. Youtube.

Man kan bruge flere forskellige annoncetyper, når man annoncerer på Googles søgenetværk. De mest brugte er tekstannoncer, dynamiske søgeannoncer og opkaldsannoncer.

Du kan også køre billed- og videoannoncer hos Googles søgepartnere. Dette kan igen være f.eks. Youtube eller en nyhedsside, hvor der kommer billeder/videoer op ude i siderne og mellem annoncerne. 

Kampagne på Google Displaynetværket – Når du kører billed- eller videoannoncer hos Googles søgepartnere. Dette kan igen være f.eks. Youtube, Gmail eller en nyhedsside, hvor der kommer billeder/videoer op ude i siderne og mellem annoncerne. 

Shoppingkampagne Man kan bruge Google shopping, hvis man sælger et fysisk produkt. Her vil din annonce bestående af titel, produktbillede og pris blive vist øverst på en specifik Google-søgning som f.eks. ‘Rød lædertaske’. 

Videokampagne – Google har gjort det muligt for annoncører at annoncere med video på tværs af deres søgenetværk. Her findes der forskellige annonceringsmuligheder alt efter hvor, hvornår og hvordan du ønsker din video, skal vises. 

Appkampagne – Hvis du ønsker flere brugere til din app, kan du annoncere hos Google+ søgepartnere. Du får mulighed for at annoncere uden selv at skulle gøre ret meget. Google opsætter nemlig selv annoncen for dig ud fra noget materiale, du sender dem. 

Kampagnetyper 

Kampagne på Søgenetværket – De annoncer, der bl.a. dukker op i toppen eller bunden af din Google-søgning. De er altid markeret med et lille ‘annonce’ ud for. Man kan også vælge, at annoncerne kører hos Googles søgepartnere, som er en masse sider, der samarbejder med Google, f.eks. Youtube.

Man kan bruge flere forskellige annoncetyper, når man annoncerer på Googles søgenetværk. De mest brugte er tekstannoncer, dynamiske søgeannoncer og opkaldsannoncer.

Du kan også køre billed- og videoannoncer hos Googles søgepartnere. Dette kan igen være f.eks. Youtube eller en nyhedsside, hvor der kommer billeder/videoer op ude i siderne og mellem annoncerne. 

Kampagne på Google Displaynetværket – Når du kører billed- eller videoannoncer hos Googles søgepartnere. Dette kan igen være f.eks. Youtube, Gmail eller en nyhedsside, hvor der kommer billeder/videoer op ude i siderne og mellem annoncerne. 

Shoppingkampagne Man kan bruge Google shopping, hvis man sælger et fysisk produkt. Her vil din annonce bestående af titel, produktbillede og pris blive vist øverst på en specifik Google-søgning som f.eks. ‘Rød lædertaske’. 

Videokampagne – Google har gjort det muligt for annoncører at annoncere med video på tværs af deres søgenetværk. Her findes der forskellige annonceringsmuligheder alt efter hvor, hvornår og hvordan, du ønsker din video skal vises. 

Appkampagne – Hvis du ønsker flere brugere til din app, kan du annoncere hos Google+ søgepartnere. Du får mulighed for at annoncere uden selv at skulle gøre ret meget. Google opsætter nemlig selv annoncen for dig udfra noget materiale, du sender dem.

Hvem kan bruge Google Ads?

I princippet kan de fleste virksomheder få gavn af at bruge Google Ads. Spørgsmålet er dog, hvilken type kampagne du som annoncør skal vælge. Hvis du er interesseret i et af Googles opsatte mål, vil Google Ads være en god mulighed for dig. 

  • Salg
  • Kundeemner
  • Websitetrafik
  • Produkt- og brandovervejelse
  • Brandbevidsthed og rækkevidde
  • Promovering af app

Hvad skal jeg så gøre nu? 

Hvis du kan se en fordel i Google Ads, så tøv ikke. Vi sidder klar til at besvare spørgsmål angående annoncering på Google. Vi kan tage en snak om, hvilke muligheder, der er for dig og din virksomhed. 

Du kan også vælge at udfylde vores projektoversigt, hvorefter du vil blive kontaktet til en ganske uforpligtende snak. 

Related Posts