Hvorfor bruge en SWOT-analyse?
En SWOT-analyse er et genialt redskab til at danne sig et overblik over sin virksomhed i dette øjeblik.
På engelsk står SWOT for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats.
Den danske version er Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler.
Styrker og svagheder er det interne i virksomheden. Muligheder og trusler er det, som påvirker virksomheden udefra. Det vil sige, at du bliver tvunget til at sætte fokus på både de interne og eksterne forhold i virksomheden.
Efter at have udarbejdet en SWOT-analyse vil du have et meget bedre overblik over virksomhedens situation og den fremtidige drift.
En SWOT-analyse kan også bruges, hvis virksomheden fx skal lave en marketingkampagne eller udarbejde et nyt produkt.
Styrker
Styrker er det, din virksomhed er god til på nuværende tidspunkt. Det kan fx være:
- Godt kendskab til markedet
- Loyale kunder
- Mange ydelser/produkter
- Viden på kerneområdet
Svagheder
Svagheder er det, som din virksomhed ikke har eller ting, man gør dårligt i forhold til konkurrenterne. Det kan fx være:
- Manglende viden
- Dårlig branding
- Forældet teknologi
- Manglende markedsføring
Muligheder
Mulighederne kan være få eller mange afhængigt af omverdenen. Det kan fx være:
- Nye kunder
- Konkurrenterne har måske en dårlig økonomi
- Ny teknologi
- Nye marketingtrends
Trusler
- Konkurrenterne lukker eller flytter
- Nye konkurrenter
- Nye trends
- Ny teknologi
Husk at opdatere SWOT-analysen
Når SWOT-analysen er udarbejdet, betyder det ikke, at den er færdig.
Ved at opdatere den med jævne mellemrum holder du dig hele tiden ajourført med virksomhedens situation. Det kan være, at man i fremtiden tilføjer mere eller måske fjerner noget fra den. Uanset hvad, så er det en rigtig god investering for virksomheden.