Bedre placeringer/SEO på Google kan ofte tage rigtig lang tid.
Vi har lavet en guide, der kan øge din synlighed på Google med op til 4 gange. Det bedste af det hele er, at det kun tager få minutter, og resultatet ses med det samme. Læs med og bliv inspireret til at øge dine egne Google-placeringer.
Brug FAQ page data
FAQ page data er en god måde at rangere højere samt ‘fylde mere’ på Google-søgeresultater. Du kan se her, hvordan det kan se ud:
Det skal du bruge:
- Landingssider, der egner sig til at give folk den data, de efterspørger
- Adgang til din backend – hvor siderne kan redigeres
- En Google Search Console-konto
Brug sider, der allerede har gode placeringer
- Hvis du har sider, der allerede ligger på side 1 på Google – så udnyt dette!
- Brug Google Search ConsoleManage WP eller Ahrefs til at få et overblik over, hvilke søgeord du allerede ligger på side 1 med.
- Saml det hele i excel og skab et overblik. Her indsætter du de sider, du ønsker at bruge FAQ Page data på. Når du har oprettet dette, noterer du det i arket.
Lav et regneark
Hvis du ønsker at have et overblik over både din fremgang og din udførsel af FAQ elementer. Nedenfor har vi lavet et eksempel på, hvordan vores eget regneark ser ud.
Find de rette søgetermer
Du skal finde de rigtige spørgsmål til dine indlæg. Brug Ahrefs, dine medarbejdere, kunder eller andre til at finde ud af, hvordan man søger for at finde svaret på det spørgsmål, din artikel besvarer. F.eks. “Hvad er en varmepumpe?”.
Skriv dine spørgsmål og svar ned
Brug et skriveprogram til at skrive spørgsmålene på de maximum 4 FAQs ned.
Indsæt din FAQ på din hjemmeside
Efter du har lavet spørgsmål og svar, sættes det ind i f.eks. bunden af den side på dit website, du gerne vil lede folk til. Brug evt. overskriften (H2) “Varmepumpe FAQs” og lav H3’er på spørgsmålene. Dette er visuelt og SEO-mæssigt det bedste for din side. Teksten med svarene på dit spørgsmål skriver du med almindelig tekst.
Manuel tilføjelse af FAQs
Hvis du ønsker selv at generere og indsætte dine FAQs manuelt, skal du benytte technicalseo.com og så bruge Schema’s markup generator.
Guiden ser således ud: 1. Gå til Schema’s markup generator 2. Indtast alle de spørgsmål og svar, som du har indsat i dit tekstprogram 3. Kopier den kode, der kommer i din højre side 4. Indsæt koden i backenden, hvor du indsætter din HTML-kode 5. Opdater siden
TEST om det virker med Googles testværktøj
1. Indsæt URL’en på den side, du har lavet FAQ på i feltet “Hent Webadresse” Tryk “kør test” 2. Tjek, at feltet ‘FAQ page’ IKKE har nogen fejl – så virker det ikke
Opdater siden 1. Gå til Google Search Console 2. Indsæt URL’en på den side, du har lavet FAQ på i søgefeltet 3. Klik på “anmod om indeksering” (det tager et par minutter) 4. Herefter skulle du gerne få en besked om, at din side er blevet indekseret med succes.
Se resultatet 1. Når din side er blevet indekseret, skal du besøge Google i inkognito 2. Lav en søgning med et af dine spørgsmål 3. Du skulle nu gerne kunne se din FAQ med dine 4 spørgsmål/svar.
Noter resultatet i dit regneark 1. Husk at notere fremgangen i dit regneark 2. Skriv ‘JA’ ud fra feltet ‘FAQ page’
FAQ med SEO plugin
Hvis din hjemmeside allerede benytter et SEO plugin som f.eks. Rank math eller Yoast, har de allerede udviklet disse advanced costume fields. Her skal du blot indsætte FAQ som en blok på din side.
Dette er den hurtigste og letteste måde at bruge FAQ på. Så hvis du ikke allerede bruger et SEO plugin, der understøtter denne funktion, er dette klart at anbefale.
SEO FAQ
Hvad betyder SEO
SEO betyder Search Engine Optimization, på dansk hedder det søgemaskineoptimering. På engelsk siger man S.E.O, men i Danmark udtaler vi det i et ord: SEO. Der findes flere forskellige typer SEO: Teknisk SEO: Hvordan din hjemmeside rent teknisk virker og fungerer. Loader den hurtigt, er billederne i ordentlig opløsning etc. Dit indhold: Er indholdet godt, har du nok tekst, bruger du de rette søgeord og søgefraser i dit indhold og al den slags. Relevans: Hvordan interagerer folk med din hjemmeside, klikker folk hurtigt ud af den, er der interne/eksterne links, linker folk til din side. Altså tror Google, at folk finder svar på det, de ønsker, når de besøger din hjemmeside.
Hvorfor er SEO vigtigt?
Google er nok verdens største markedsføringsplatform. Hver dag Googles millioner af mennesker, efter services, produkter og svar på ting, de står og mangler. Folk klikker eller scroller ikke meget, når de skal finde noget. Derfor er det vigtigt at ligge som en af de øverste i Googles søgeresultat, så folk hurtigt kan finde din hjemmeside og skabe konverteringer og salg
SEO vs Google ads?
SEO er gratis, men mere tidskrævende end Ads. Dog kræver Google ads også, at man lander på en god landingsside. Mange vælger at bruge begge dele. De to elementer kan nemlig komplementere hinanden godt. SEO er godt på den lange bane, da du for at have god placering på Google også skal have en god hjemmeside. Hvis du derimod ønsker her og nu-resultater, er Google ads svaret. Kontakt os gerne for en snak om, hvad der er bedst til lige præcis din virksomhed.
Hvad er meta-beskrivelser?
En meta-beskrivelse er den tekst, der bliver vist under dit søgeresultat. Den bliver vist under overskriften, og URL’en er længere (160) og dermed også bedre til beskrivelse og selling points for din virksomhed.