Hvordan bruges Facebooks nye kreatørstudie? 

I den kommende tid vil Facebook i større grad implementere og tvinge dig til at bruge deres opdateret kreatørstudie. De vil fjerne de velkendte funktioner som ‘planlæg’ ‘kladde’, osv. fra din direkte Facebookside og i stedet tvinge dig over i kreatørstudiet, hvor de har samlet alle værktøjerne.

Hvem kan bruge funktionen? 

Kreatørstudiet er for alle, der har en ‘side’ på Facebook. Samtidig kan man både bruge funktionen på computer, smartphones og tablets. Hent app’en i App store til iPhones  – Google play til Android

Hvad finder man i Facebook kreatørstudiet? 

Studiet er både til Facebook og Instagram. Det betyder, at du kan samle dine indblik, indbakke og skabe indhold ét sted – Smart! Du vil finde følgende funktioner i kreatørstudiet: 

  • Oprettelse af indhold 
  • Startside 
  • Indholdsbibliotek 
  • Indblik 
  • Indbakke 
  • Indtjening 
  • Rettighedsadministrator 
  • Lydsamling 
  • Sider 

Nedenfor vil du kunne læse mere om hver af ovenstående funktioner.

Oprettelse af indhold 

Tidligere har mange oprettet deres opslag direkte på deres Facebookside. Her har der været funktioner som ‘planlæg’ ‘gem kladde’, osv. Disse funktioner bliver nu flyttet til kreatørstudiet. 

Du vil have alle de samme funktioner som tidligere. Det betyder, at du stadig kan overføre videoer, gå live og overføre videoer på tværs af sider. Man skal også vænne sig til, at planlagt opslag og kladder skal produceres herinde. 

Hvis du sætter undertekster på dine videoer igennem Facebook, skal dette også gøres i kreatørstudiet. Det samme gælder meningsmålinger, sporing og 360-instruktør værktøjet.

Startside

Startsiden vil ikke være ens for alle. Forskellige faktorer spiller ind her. bl.a. hvor mange sider, du administrerer og hvad du har vist interesse for/deltager i. 

Du vil i mange tilfælde have et liste over dine seneste opslag, ‘advarsler’ om problemer på din side, et indblik i aktiviteten på din side og dine opslag, samt et indblik i, hvor mange opslag du har haft de seneste 28 dage. 

Du vil også have mulighed for at slå nyt indhold op direkte fra startsiden.

Indholdsbibliotek

Under indholdsbibliotek vil du kunne se et samlet overblik over dine opslag. Du kan administrere dem, redigere, booste og slette opslagene direkte under dette overblik. 

Det er sat nemt og overskueligt op, og du slipper for at skulle scrolle langt ned for at se dine tidligere opslag.

Indblik

Dette er en funktion, som alle bør kende. Facebook giver dig nemlig mulighed for at få et indblik i, hvordan dit indhold klarer sig. 

Du kan se, hvor mange, der har set dit videoindhold, hvor længe folk har set og hvor meget engagement, der har været på det. 

Det er en rigtig god måde at se, hvad der virker godt på Facebook. Du vil få et indblik i, om de videoer, hvor du snakker meget, de videoer, der er animerede eller lignende performer bedst. På den måde ved du, hvad du skal producere mere/mindre af. 

Samtidig giver det dig også et godt indblik i din målgruppe. Hvem følger med, hvem kan lide dit indhold, hvor kommer de fra, deres sprog og hvilke interesser de har. Du kan dele dette op i, hvilken type seer disse er. Om de er engagerede dvs. liker og kommentere dit indhold, og de ser med i 1 minut eller mere, eller om de er nye følgere.

Indbakke

Det her er smart – du kan svare på direkte beskeder og kommentarer fra Facebook og Instagram på ét og samme sted. 

Det er nemt og overskueligt sat op, så du kan se dine nyeste beskeder og kommentarer. På den måde kan du lettere deltage i samtaler og svare folk. 

Du kan også oprette et automatisk svar, som folk får, når de sender en direkte besked gennem messenger eller direct. Det kan bruges til: 

  • At takke folk for en ansøgning, hvis de har søgt et job hos dig igennem ‘job funktionen’ på Facebook. 
  • Skrive, hvis du er på ferie eller af anden grund ikke kan træffes.
  • Sende en besked om, at du har modtaget folks besked, og vender retur hurtigst muligt. 
  • Besvare med virksomhedens adresse, hvis folk har sendt en lokation anmodning. 

Indbakken er en rigtig god funktion, som vil være tidsbesparende for mange. Samtidig vil den betyde, at mange virksomheder får nemmere ved at interagere med deres kunder i kommentarfeltet og har en hurtigere svartid.

Indtjening

Det er som virksomhed vigtigt at vide, om ens annoncering giver afkast. Det kræver dog, at man opfylder nogle af de krav, som Facebook har opsat.

Man skal enten: 

  • Have over 100 følgere på sin side
  • Nå over 15.000 personer gennem sine opslag de sidste 60 dage

Eller have engagerede følgere som: 

  • Har set mere end 180.000 minutter af ens delte indhold de seneste 60 dage.
  • Have 30.000 et-minuts visninger på din minimum 3 minutter lange video de seneste 60 dage.

Funktionen gælder samtidig kun for virksomheder, der tjener penge på Facebook. Dette sker igennem: 

  • Reklamepauser
  • Fan abonnementer 
  • Brandet indhold

Lydsamling

Facebook giver gratis lyde og musik igennem deres kreatørstudie. Der har længe været problemer med at lave videoer med musik/lyd på Facebook. Dette skyldes, at de færreste rent faktisk har haft ophavsrettigheder til det musik, de har benyttet.

Facebook er her kommet deres brugere til undsætning. For med Lydsamling må du gratis bruge en lang række lyde og musik på dine opslag.

Mere information? 

Dette var en gennemgang af Facebook nye opdateret kreatørstudie.

Mangler du mere information eller ønsker du hjælp til Facebook?
Så er du altid velkommen til at kontakte os på:
Tlf: 71 99 90 97
Eller skrive en mail til: [email protected]

Så sidder vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed.